The National Pantheon and its Evolution as a National Monument
El Panteón Nacional y su Evolución como Monumento Nacional
DOI:
https://doi.org/10.29394/Scientific.issn.2542-2987.2024.9.31.16.337-359Keywords:
cultural heritage, historical monument, heritage conservation, cultural identity, cultural policyAbstract
This essay examines the evolution of the National Pantheon of Venezuela as a symbol of cultural identity and national heritage. From its origin as a church to its designation as a National Monument in 2002, it analyzes how the diverse patrimonial conceptions of rulers have influenced its modifications and restorations. The study adopts a phenomenological interpretive approach based on Husserl (1998). The main milestones in the history of the Pantheon are discussed, including the interventions carried out during the governments of Antonio José Leocadio Ramón de La Trinidad y María Guzmán Blanco (1829-1899); and Juan Vicente Gómez Chacón (1857-1935); as well as the recent modifications with the construction of the Liberator's Mausoleum. Authors such as Prats (1998); García (2009); and Azevedo (2014); substantiate the discussion on the concept of heritage and its social significance. It is argued, following González (2016); and Lindarte (2021); that recent interventions have negatively affected the architectural, artistic, and symbolic values of the monument. The essay concludes that, despite existing legislation such as Decree No. 1.885 (2002); the actual protection of heritage in Venezuela largely depends on the discretion of the authorities, putting historical monuments of great national significance at risk.
Downloads
References
Arjones, A. (2015a,b). Los Siete axiomas del Congreso de Roma (1883) a través del pensamiento crítico de Leopoldo Torres Balbás. erph_: revista electrónica de patrimonio histórico, (17), 66-80, e-ISSN: 1988-7213. España: Universidad de Granada; Grupo de Investigación HUM 222; Editorial Universidad de Granada.
Azevedo, E. (2014a,b). Patrimonio como representación simbólica de una identidad versus invención del patrimonio. En Paredes, G. (coord.). Relaciones entre la Teoría y las Concreciones en la Conservación del Patrimonio Cultural Edificado. (págs. 146-153). ISBN: 978-607-9405-28-1. México: Universidad Autónoma de Yucatán.
Bracci, L. (2013). En Fotos: El Mausoleo del Libertador Simón Bolívar y el Panteón Nacional son visitados por cientos de personas tras su apertura. Caracas, Venezuela: Alba Ciudad 96.3 FM.
Caracas 360 (2017). Panteón Nacional. Caracas, Venezuela: Autor.
CNAI (2013). El mausoleo de Chávez: sus restos reposarán aquí junto a los de Bolívar. Colombia: Corporación Nuevo Arco Iris.
Correo de Lara (2013a). Panteón Nacional en reconstrucción. Caracas, Venezuela: Periodista y Cronista Adelis Medina.
Correo de Lara (2013b). Panteón Nacional en refacción, vista lateral. Caracas, Venezuela: Periodista y Cronista Adelis Medina.
Correo de Lara (2013c). Panteón Nacional, Caracas. Caracas, Venezuela: Periodista y Cronista Adelis Medina.
Correo de Lara (2017). Panteón Nacional en reconstrucción. Caracas, Venezuela: Periodista y Cronista Adelis Medina; Ministerio Popular para la Comunicación e Información.
Darias, A. (1996). Iconografía bolivariana en el Panteón de Caracas: la necesidad de un mito. Norba Arte, (16), 277-298, e-ISSN: 0213-2214. España: Universidad de Extremadura.
Decreto No 1.885 (2022a,b,c,d,e). Mediante el cual se declara Monumento Nacional el Inmueble Denominado. Gaceta Oficial N° 37.553 de fecha 21 de octubre. Caracas, Venezuela: Secretaría de la Presidencia.
García, N. (2009a,b). Culturas híbridas: Estrategias para entrar y salir de la Modernidad. ISBN: 970-05-0562-6. México: Editorial Grijalbo, S.A. de C.V.
González, M. (2016a,b,c,d,f,g). Panteón Nacional. Caracas, Venezuela: Institutional Assets and Monuments of Venezuela.
González, M. (2016e). Mausoleo del Libertador, anexo del Panteón Nacional. Caracas, Venezuela: Institutional Assets and Monuments of Venezuela.
Husserl, E. (1998). Invitación a la fenomenología. Barcelona, España: Ediciones Paidós.
Kim, T., & Kim, Y. (2018). Dialectical Interpretation regarding the Concept of Preservation and Restoration - With a focus on Eugène-Emmanuel Viollet-le-Duc, John Ruskin, and Camillo Boito. Journal of the Architectural Institute of Korea Planning & Design, 34(12), 135-144, e-ISSN: 2384-177X. Recuperado de: https://doi.org/10.5659/JAIK_PD.2018.34.12.135
Lindarte, C. (2021a,b). Trágica y gloriosa unidad nacional. La fabricación monumental de Francisco de Miranda en el Panteón Nacional, 1895-1896. Procesos históricos: revista de historia, arte y ciencias sociales, (39), 58-83, e-ISSN: 1690-4818. Venezuela: Universidad de Los Andes (ULA), Escuela de Historia.
Lindarte, C., & Luna, H. (2014). Arquitectos, Artistas y Héroes: La huella extranjera en el Panteón Nacional. 1874-2012. Trienal de Investigación. Caracas, Venezuela: Facultad de Arquitectura y Urbanismo de la Universidad Central de Venezuela.
Mendoza, V., & Jaramillo, S., (2006). Guía para la elaboración de ensayos de Investigación (ensayo de un ensayo). Revista del Centro de Investigación, 7(26), 63-79, e-ISSN: 1405-6690. México: Universidad La Salle.
Prats, L. (1998a,b). El concepto de patrimonio cultural. Política y Sociedad, (27), 63-76, e-ISSN: 1988-3129. España: Universidad Complutense de Madrid, Servicio de Publicaciones.
Sánchez, A. (2017). National Pantheon. Caracas, Venezuela: Alamy, Ltd.
Tovar, F. (2016a,b,c,d,e). El monumento funerario del Libertador. Recorrido desde su creación. El último traslado del monumento. Venezuela: Autor.
Vázquez-Canónico, S., & Quijada, A. (2004). Bienes Culturales de la Universidad de Oviedo. ISBN: 84-8317-412-X. España: Universidad de Oviedo.
Wikimedia Commons (2008). Vista del Panteón Nacional. Caracas, Venezuela: Wikimedia Foundation.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 INDTEC, C.A.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The content of the journals of this site, are under a Creative Commons Attribution-Noncommercial-Share Alike 4.0 International License.