The Cyberculture as a tool to build contemporary, real and virtual worlds

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29394/Scientific.issn.2542-2987.2018.3.10.18.317-329

Keywords:

multimedia instruction, digital art, education

Abstract

The purpose of this essay after the analysis of the ideas formulated by different authors mentioned throughout the text, is to show the scientific community and interested in the subject, analyze their concern about the Cyberculture as a tool to build contemporary worlds, real and virtual The processing of the information was treated with a view to supporting the analysis of the theoretical sketches belonging to the Cyberculture as a way of sharing knowledge, from a real and virtual contemporary world to modify the ways of disturbing, proceeding and knowing in reality social transfer to the curricular articulation. It is concluded that the theoretical applications must be analyzed from the pedagogical practices with the idea of ​​revaluing the use and use of technological tools in the teaching-learning process, in the search of optimizing the quality of training at all levels and modalities of the Venezuelan educational system.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Merry Carmen Domínguez Moreno, Universidad Nacional Experimental “Rafael María Baralt”, UNERMB

Nacida en Venezuela, estado Trujillo. Postgrado en Docencia para la Educación Superior: Universidad Nacional Experimental “Rafael María Baralt” (Escolaridad Culminada en el 2010) en Valera, estado Trujillo. Ingeniero de Computación: egresada de la Universidad Valle del Momboy (2005) en Valera, Estado Trujillo. Coordinadora de la Unidad de Sistemas en el Instituto Universitario de Tecnología “Mario Briceño Iragorry” en Carora, Estado Lara. (2005-2006). Docente Contratada del Instituto Universitario de Tecnología del Estado Trujillo. (2010-2012). Docente Contratada. Universidad Politécnica Territorial del Estado Trujillo “Mario Briceño Iragorry”. Desde el 2010 hasta la actualidad.

References

Barberá, E. (Coord.) (2001). La Incógnita de la Educación a Distancia. Cuadernos de Educación ICE. España: Universitat de Barcelona, Horsori Editorial.

Baym, N. (2002). Interpersonal Life Online. In S. Livingston & L. Lievrouw (eds.). The Handbook of New Media. London: SAGE Publications Ltd.

Cabero, J., & Gisbert, M. (2005): La Formación en Internet. Guía para el Diseño de Materiales Formativos. Sevilla, España: MAD.

Cáceres, J. (1998). Cibercultura, Ciberciudad, Cibersociedad hacia la Construcción de Mundos Posibles en nuevas Metáforas Conceptuales. Estudios sobre las Culturas Contemporáneas, IV(7), 9-23. Recuperado de: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=31600702

Caridad, M., & Moscoso, P. (1991). Los Sistemas de Hipertexto e Hipermedios: Una Nueva Aplicación en Informática Documental. Madrid, España: Fundación Germán Sánchez Ruipérez.

Escobar, A. (2005). Bienvenidos a la Cyberia. Notas para una Antropología de la Cibercultura. Revista de Estudios Sociales, (22), 15-35. Recuperado de: https://revistas.uniandes.edu.co/doi/abs/10.7440/res22.2005.01

Lévy, P. (1999a,b). Ciberespacio y Cibercultura. Barcelona, España: Universitat Oberta de Catalunya.

Martínez, O. (2016). Programa de Formación Docente de las Tecnologías del Aprendizaje y el Conocimiento (TAC) En la Universidad Pedagógica Experimental Libertador Núcleo Barinas (Venezuela). Revista Scientific, 1(1), 90-114. Recuperado de: https://doi.org/10.29394/scientific.issn.2542-2987.2016.1.1.6.90-114

Rodríguez, J. (2007). La crítica hoy: De los retos de la posmodernidad a los retos de la Cibercultura. Ponencia presentada en el Encuentro de crítica: perspectivas y problemas de la crítica literaria en el siglo XXI. Bogotá, Colombia: Universidad Nacional de Colombia. Recuperado de: http://cmap.javeriana.edu.co/servlet/SBReadResourceServlet?rid=1264424851592_1898921882_1618

Rubio, M., & Romero, L. (2005). Apostar por la Calidad de la Educación Superior a Distancia desde la Pertinencia Social. Ecuador: Universidad Técnica Particular de Loja.

Salas, Y. (2013). Cibercultura y Educación. Diá-logos (San Salvador), 7(11), 29-43, ISSN: 1996-1642. Recuperado de: http://rd.udb.edu.sv

Published

2018-11-05

How to Cite

Domínguez Moreno, M. C. (2018). The Cyberculture as a tool to build contemporary, real and virtual worlds. Revista Scientific, 3(10), 317–329. https://doi.org/10.29394/Scientific.issn.2542-2987.2018.3.10.18.317-329

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.