Gamification in Classcraft to innovate the teaching and learning of electrotechnics

La gamificación en el Classcraft para innovar la enseñanza y aprendizaje de la electrotecnia

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29394/Scientific.issn.2542-2987.2024.9.E.3.57-77

Keywords:

gamification, classcraft, innovation

Abstract

In an environment characterized by constant technological development and innovation, electrotechnics serves as the foundation for an evolving society. It is essential to provide excellent training at the Vicente Fierro Educational Unit (UEVF). The objective of this research is to implement gamification in Classcraft to innovate the teaching and learning of electrotechnics, training highly qualified individuals for the industrial and business sectors. A quantitative, non-experimental, field methodology with a descriptive level was used. The results highlight the lack of contemporary didactic resources and cutting-edge devices in electrotechnics classrooms. The proposal emerged as a means to address the observed deficiencies and promote autonomous learning, fostering creativity and innovation. It is concluded that gamification in Classcraft had positive effects on students, such as motivation, playful learning, and the construction of meaningful knowledge.

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Author Biographies

Miguel Roberth Cabezas Pozo, Universidad Bolivariana del Ecuador, UBE

Nacido en Tulcán, Ecuador, el 2 de abril del año 1969. Técnico Superior en Electrónica del Instituto Tecnológico Vicente Fierro (ISTVF); Licenciado en Ciencias de la Educación de la Universidad Técnica del Norte (UTN); Docente Titular de Electrónica en la Unidad Educativa Vicente Fierro en el Distrito 04D01 San Pedro de Huaca, Tulcán, Ecuador.

Jairo Andres Heredia Castillo, Universidad Bolivariana de Ecuador, UBE

Nacido en Tulcán, Ecuador, el 15 de mayo del año 1990. Ingeniero Informático graduado de la Universidad Tecnológica América (UNITA); actualmente, desempeño el cargo de Docente Técnico en las áreas de Electrónica de Consumo e Instalaciones de Máquinas Eléctricas en la Unidad Educativa Vicente Fierro (ISTVF) en el Distrito 04D01 San Pedro de Huaca, Tulcán, Ecuador; mi experiencia profesional incluye cuatro años como docente en el Ministerio de Educación y labores administrativas como Técnico Informático en Tecnologías de la Información y la Comunicación (TICs) en el Ministerio de Educación, Ministerio del Interior y Ministerio de Salud Pública.

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Published

2024-02-06

How to Cite

Cabezas Pozo, M. R., Heredia Castillo, J. A., Echeverría Guzmán, Ángel Y., & Guzmán Hernández, R. (2024). Gamification in Classcraft to innovate the teaching and learning of electrotechnics: La gamificación en el Classcraft para innovar la enseñanza y aprendizaje de la electrotecnia. Revista Scientific, 9(Ed. Esp.), 57–77. https://doi.org/10.29394/Scientific.issn.2542-2987.2024.9.E.3.57-77

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